Helppo aloitus -videot

Neliosaisessa videosarjassa Valo Kainulainen kuvaa elävän raakaravinnon tärkeimmät valmistusmenetelmät: liotus, idätys ja tehosekoitus. Katso videot ja kokeile!

Osa 1

Idättämisen hyödyistä

Ensimmäisessä videossa Valo kertoo tattarin idättämisestä.

Tattarin idättäminen on helppo tapa parantaa tattarin B-vitamiini-, rauta-, kalsium- ja lesitiiniarvoja.  Idätyksen aikana tattarin proteiini muuttuu helpommin sulavaan muotoon.

jjjj

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Ennen liotusta huuhtele tattari kerran kuumalla vedellä. Liotuksen jälkeen huuhtele siemenet huolellisesti siivilässä. Jätä ne siihen ja pistä kansi päälle.

Idätysastiana voi käyttää myös kannellista lasipurkkia. Peitä lasipurkin suuaukko harsokankaalla ja säilytä purkki 45°:n kulmassa kuivauskaapissa.

Idättäminen kestää noin vuorokauden. Huuhtele aamuin illoin. Pian osassa jyvistä näkyy jo pienet ”hännät”.

Tattarin jyviä voikin idättää kerralla isomman satsin ja ne säilyvät hyvinä jääkaapissa useamman päivän.

HUOM. Myynnissä on joskus myös paahdettua tattaria. Se on tummempaa väriltään eikä idä.

kkkkk

Osa 2

Tehosekoituksesta

Toisessa videossa Valo Kainulainen kertoo tehosekoittamisesta.

Kun siemenet tai pähkinät tehosekoittaa veden kanssa, syntyy hyvä lehmänmaidon korvike. Pähkinöissä on runsaasti proteiinia sekä muita ravinteita, kuten A- ja E-vitamiinia, fosforia, rautaa, kalsiumia, kuitua ja rasvahappoja.

hhhh

hhhh

Täyteläinen ja terveellinen kastike syntyy cashewpähkinöistä. Liotuksen myötä niistä saa aikaan myös silkkisen sileitä tahnoja. Valo Kainulainen näyttää miten.

Raakaruoan terveysvaikutukset johtuvat runsaasta kasvisten määrästä. Jotta vitamiinit irtoaisivat kasvin soluseinämistä, kasvin rakennetta pitää pehmentää, jopa rikkoa. Mitä pienempi hiukkaskoko, sitä paremmin aineet liukenevat.

Jos kaipaat tuhtia proteiinimäärää ahtamatta itseäsi täyteen, pähkinät ovat täydellinen ratkaisu. Niitä voi syödä sellaisenaan tai lisätä salaattiin. Tai liota niitä yön yli ja tee pähkinäkastiketta.

Liota cashewpähkinöitä vähintään pari tuntia tai liota vähintään 4 tuntia. Valuta pähkinät hyvin ja laita tehosekoittimeen. Soseuta tasainen kastike, ohenna vedellä sopivan paksuiseksi. Mausta sitruunamehulla ja tamarilla. Laita kylmään maustumaan.

hhhhhhhhhhhhh

Osa 3

Liotuksesta

Kolmannessa videossa Valo Kainulainen kertoo liotuksen hyödyistä.

Liotuksella on kaksi hyvää vaikutusta. Liotus pehmentää siemenen kuorta ja poistaa luonnollisen itämisen estoaineen. Liottaminen auttaa poistamaan siementen luontaisesti sisältämää fytiinihappoa sekä edesauttaa niiden sulamista paremmin ruoansulatuksessamme.

jjjjj

jjjjj

Siemen on suvullisesti lisääntyvän siemenkasvin lisääntymiselin. Siemen muodostuu varsinaisesta alkiosta, ravintovarastosta ja näitä suojaavasta kuoresta. Alkion ravintovarastona on proteiinia sekä rasvaa tai tärkkelystä. Kuori suojaa siementä, kun se kulkeutuu uudelle kasvupaikalle ja odottaa sopivaa itämisaikaa, esimerkiksi seuraavaa kevättä tai sadekauden alkamista.

LIOTTAMINEN HELPOTTAA PÄHKINÖIDEN JA SIEMENTEN SULAMISTA

Vettä saadessaan kuivunut siemen imee kosteutta ja turpoaminen alkaa. Vesi tunkeutuu kuivan siemenkuoren läpi siemenen sisälle ja rikkoo sen. Elävissä siemenissä turvonnut alkio alkaa erittää gibberelliiniä, joka johtaa varastoravintoa hajottavien entsyymien erittymiseen.

jjjj

Osa 4

Mungpapujen idättämisestä

Mungpavut ovat emokasviensa siemeniä, joihin kätkeytyy kaikki uuteen elämään tarpeellinen. Liottamalla niitä käynnistät siemenissä prosesseja, joiden ansiosta vitamiinien määrä kohoaa ja ravintoaineet muuttuvat ihmisen elimistölle helpommin sulavaan muotoon.

jjjj

jjjj

Siemenet ja palkokasvit sisältävät luonnollisia itämisen inhibiittoreita. Niiden tarkoitus on myös suojella kasvia muun muassa hyönteisiltä ja madoilta.

Amylaasi-inhibiittori häiritsee tärkkelyksen ja proteinaasi-inhibiittori proteiinien normaalia imeytymistä. Fytaatit ja oksalaatit häiritsevät erityisesti raudan, sinkin, kalsiumin ja magnesiumin imeytymistä.

Lektiinit voivat haitata ravintoaineiden imeytymistä vahingoittamalla ohutsuolen limakalvoa.

Siksi useimmat palkokasvit vaativat keittämisen, jotta niiden sisältämät haitalliset aineet tuhoutuvat ja ravintoaineet imeytyvät tehokkaasti elimistöön.

Keittämisen sijaan siemeniä ja papuja voidaan idättää. Idätyksen avulla inhibiittorien määrää saadaan vähennettyä huomattavasti.

Idättäminen myös nostaa ruuan ravintoarvoja. Esimerkiksi palkokasvien ja papujen sisältämä proteiini muuttuu idätyksessä helpommin sulavaan muotoon ja ravintoaineiden hyvä imeytyminen vähentää kuona-aineiden syntyä elimistössämme.

jjjj