Miten aloittaa?

Mitä elävä ravinto on?

Elävä ravinto on luonnollista, hyvin sulavaa kasvisruokaa, joka sisältää runsaasti ravinteita hyvin imeytyvässä muodossa. Aterioita ei koskaan kuumenneta. Valmistusmenetelminä voivat toimia esimerkiksi liottaminen, idätys oraiksi ja versoiksi kasvattaminen, hapattaminen, soseuttaminen tai kuivattaminen. Lisäksi elävän ravinnon ohjelmaan kuuluu paljon tuoreena puristettuja mehuja.

Elävä ravinto on myös kokonaisvaltainen elämäntapaohjelma, jonka tavoitteena on hyvinvoiva ja myönteisesti ajatteleva ihminen sekä puhtaampi elinympäristö.

Suomessa elävän ravinnon harrastajia on ollut jo vuosikymmeniä. Elävän Ravinnon Yhdistys perustettiin vuonna 1983 (nykyisin Elävä raakaravinto ry) jakamaan tietoa ja edistämään tutkimustoimintaa. Se on myös tärkeä kanava aiheesta kiinnostuneiden ihmisten välillä.

Miksi elävää ravintoa kannattaa kokeilla?

Mikäli tunnet olosi väsyneeksi, sairaaksi tai muuten vaan nuutuneeksi, löydät todennäköisesti uutta piristystä elävästä ravinnosta. Elävää ravintoa on käytetty menestyksekkäästi hoitokeinona eri sairauksia vastaan ja moni on onnistunut pudottamaan sen avulla painoaan.

Kokeile elävää ravintoa – 7 helppoa askelta

Tässä seitsemän helppoa alkuaskelta kohti elävään ravintoon siirtymistä. Oli tavoitteenasi sitten lyhyt kokeilu, osittainen ruokavaliomuutos tai totaalinen elämäntaparemontti niin näillä ohjeilla pääset nopeasti alkuun.

Ohjeet on suunnattu tavallista sekaruokaa syöville henkilöille, jotka kokevat tarvitsevansa pehmeän laskun täysin kasvisperäiseen ja entsyymirikaaseen ruokaan.

1. Vähennä raskaita ruokia

Lisää kasvisten määrää ruokavaliossasi! Tämä on varsin helppo tapa aloittaa ruokavalion muokkaaminen. Korvaa karkit ja epäterveelliset välipalat hedelmillä tai vihanneksilla ja vähennä lihan ja muiden raskaiden ruokien kulutusta. Aloita vaikka pitämällä yksi tai kaksi lihatonta päivää joka viikko. Kasvisruokia on helppo valmistaa ja niitä on yleisesti saatavilla ravintoloissa. Vaikka kypsennetyt kasvisruuat eivät varsinaisesti olekaan elävän ravinnon oppien mukaisia, monien mielestä ne helpottavat siirtymistä kypsentämättömään kasvisruokavalioon.

2. Älä kypsennä, siirry salaattiin!

Ala korvaamaan kypsennettyjä aterioita erilaisilla salaateilla ja muilla kypsentämättömillä kasvisaterioilla. Mikäli tämä tuntuu vaikealta, korvaa alkusi vain osia nykyisistä aterioistasi. Päätä esimerkiksi täyttää puolet lautasesta salaatilla. Voit myös esimerkiksi asettaa tavoitteen että syöt kolmena päivänä viikossa yhden täysin kypsentämättömistä kasviksista valmistetun aterian, vaikkapa ison salaatin. Kun salaatti on koostettu elävän ravinnon oppien mukaisesti ja sisältää runsaasti ituja ja versoja, se täyttää hyvin ja jaksat pitkään.

3. Suosi luomua!

Luonnonmukaisesti tuotetun ruuan (ja muidenkin tuotteiden) valintaan on monta hyvää syytä. Luomuruokaa syömällä vältämme kehoa rasittavia torjunta- ja lisäainejäämiä joita ”tavalliseen tapaan” tuotettu ruoka sisältää. Lisäksi luonnonmukaisesti viljeltyjen vihannesten ja hedelmien maku on usein parempi. Myös luonto kiittää, kun maaperään ja vesistöihin päätyvien myrkkyjen määrä vähenee. Mitä enemmän ostamme luomua ja pyydämme sitä kauppiailtamme, sitä enemmän sitä tulee tarjolle ja viljelymäärien kasvaessa myös hinta laskee.

4. Lisää siemeniä, kasvata versoja!

Elävän ravinnon yksi ydinajatuksista on syödä mahdollisimman tuoretta, entsyymi- ja ravinnerikasta kypsentämätöntä kasvisruokaa. Suurin osa erityisesti talvella myytävistä vihanneksista ja hedelmistä on kuitenkin poimittu kauan ennen tiskille päätymistä joten tuoreus on näennäistä.

Helpoin tapa varmistaa tuoreen ja ravinnepitoisen ruuan saaminen on itujen ja versojen kasvattaminen. Sitä on helppo harrastaa kotona melko pienessäkin tilassa, ja tuoretta ruokaa on näin saatavilla ympäri vuoden. Idut ja versot ovat ravinnepommeja, siementen ravintoainepitoisuudet lisääntyvät huikeasti idätysprosessin aikana.

5. Kokeile uusia reseptejä!

Jotta uudet elämäntavat eivät olisi tylsiä, kokeile uusia reseptejä ja sinulle ehkä aiemmin tuntemattomia raaka-aineita. Kuinka moni meistä tietää oikeasti miltä kaikki kaupassa tarjolla olevat vihannekset maistuvat ja mitä niistä voi valmistaa? Kokeilemalla löydät uusia suosikkireseptejä ja yhdistelmiä. Ruuan monipuolisuus ja hyvät maut varmistavat myös sen, että perheenjäsenesi innostuvat uudesta ruokavaliosta helpommin. Netti on hyvä apuväline reseptien metsästyksessä.

6. Opi lisää netistä, kirjoista ja kursseilta

Mikäli asia kiinnostaa niin tutustu elävän ravinnon ideaan, periaatteisiin ja käytännön oppeihin lukemalla aiheesta kirjoitettuja kirjoja ja nettiartikkeleita tai katsomalla videoita joita netti on täynnä. Näin opit ymmärtämään paremmin syitä erilaisten periaatteiden takana ja pystyt jakamaan tietoa myös ystävillesi mikäli uudet ruokatottumukset herättävät heissä kiinnostusta. Älä kuitenkaan pelästy erilaisten osittain ristiriitaistenkin oppien ja teorioiden määrää. Erityisesti netissä mielipiteitä on lähes yhtä paljon kuin kirjoittajia. Tiedonlähteistä esimerkiksi Hippocrates Health Institute tarjoaa luotettavaa, tutkittua ja käytännössä toimivaksi todettua tietoa elävästä ravinnosta. Hyvää kirjallisuutta on myynnissä mm. Elävä raakaravinto ry:llä ja Hippocrates Health Instituten -sivustolla.

7. Liity Elävän raakaravinto ry:n jäseneksi ja Facebook-ryhmään

Helpoin tapa oppia uusia elämäntapoja on tehdä sitä samanhenkisten ihmisten keskuudessa. Liity siis Elävän raakaravinto ry:n jäseneksi! Tarjolla on yhä enenevissä määrin erilaisia kursseja ja tapahtumia. Mikäli omalla paikkakunnallasi tällaisia ei vielä järjestetä, kerää kokoon lähiseutusi jäsenet ja järjestä vaikka kokkausiltapäivä jolloin kokeilette eri reseptejä. Hyvä tapa löytää muita samalla seudulla asuvia jäseniä on Elävä raakaravinto ry:n Facebook-ryhmä (https://www.facebook.com/ElavanRavinnonYhdistys) jossa käydään päivittäistä keskustelua aiheeseen liittyvistä asioista.

Lähde: www.hippocrates.fi