Oikea yhdistely

Jotta ruuansulatus voisi toimia hyvin, on syytä kiinnittää huomiota ruoka-aineiden oikeaan yhdistelyyn.

Jokainen ruoka-aine tarvitsee sulaakseen erilaisen entsyymin tai entsyymiyhdisteen. Kun syödään valkuaispitoista ruokaa, mahalaukku erittää suolahappoa, joka on hapan ruuansulatusneste. Kun taas syödään hiilihydraattipitoista ruokaa, mahalaukku erittää emäksistä ruuansulatusnestettä.

Kun pähkinät, siemenet, vihannekset ja makeat hedelmät sulavat vatsassa eri tavoin, niiden väärä yhdistely yhdessä ja samassa ateriassa voi johtaa ripulointiin ja mahavaivoihin. Kun emäksistä ja hapanta ainesta sekoittaa keskenään, ne neutraloivat toisensa. Raskas tunne vatsassa perinteisen liha ja peruna -aterian jälkeen johtuu juuri tästä.

Hedelmät sulavat nopeasti noin 20-30 minuutissa, vesimeloni vielä nopeammin. Siksi hedelmät on syötävä aina tyhjään vatsaan. Jos niitä syödään jälkiruuaksi, ne alkavat käydä muun sulattoman ruuan päällä ja häiritä sen ravintoaineiden imeytymistä. Käymisen seurauksena on närästystä, ruuansulatus- ja ilmavaivoja sekä väsymystä.

Ideaalitilanteessa mitä vähemmän lajeja ateria sisältää, sen paremmin ruoka sulaa ja imeytyy ja energiaa säästyy. Myös ruoka-annoksen koon pitää olla sopiva. Syöt oikein, jos aterian jälkeen tulee pirteä ja energinen olo.

Virallinen lääketiede ei tunne ruokien yhdistelysääntöä, vaikka sillä on oleellinen vaikutus ruoansulatuksen tehokkuuteen ja suoliston toimintaan.