Ruoka-aineiden yhdistely

Jotta ruuansulatus voisi toimia hyvin, on syytä kiinnittää huomiota ruoka-aineiden oikeaan yhdistelyyn.

Jokainen ruoka-aine tarvitsee sulaakseen erilaisen entsyymin tai entsyymiyhdisteen. Kun syödään valkuaispitoista ruokaa, mahalaukku erittää suolahappoa, joka on hapan ruuansulatusneste. Kun taas syödään hiilihydraattipitoista ruokaa, mahalaukku erittää emäksistä ruuansulatusnestettä.

Kun emäksistä ja hapanta ainesta sekoittaa keskenään, ne neutraloivat toisensa. Raskas tunne vatsassa perinteisen liha ja peruna -aterian jälkeen johtuu juuri tästä.

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Hyvin yhteensopivia ruoka-aineita

Valkuaispitoiset ruoka-aineet vihannesten kanssa:

jjjjjjjjjjjjjjjj

jjjjjjjjjjjjjjjj

Tärkkelyspitoiset (viljat, tattari, hirssi) ruoka-aineet vihannesten ja juuresten kanssa:

ddddddd

Juurekset (lanttu, punajuuri, porkkana) pähkinöiden ja siementen kanssa.hhhhhhhhhhhhhhhhh

Pähkinät, siemenet ja makeat hedelmät sulavat vatsassa eri tavoin. Niiden väärä yhdistely yhdessä ja samassa ateriassa voi johtaa ripulointiin ja mahavaivoihin. 

jjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Hedelmiä tyhjään vatsaan, jotta saadaan vitamiineja ja hivenaineita

Hedelmät sulavat nopeasti, noin 20-30 minuutissa, vesimeloni vielä nopeammin. Hedelmät ovat hyvä alkupala ja ne on syötävä aina tyhjään vatsaan.

Jos niitä syödään jälkiruuaksi, ne alkavat käydä muun sulattoman ruuan päällä ja häiritä sen ravintoaineiden imeytymistä. Käymisen seurauksena on närästystä, ruuansulatus- ja ilmavaivoja sekä väsymystä.

llllllllllllll

Syöt oikein, jos aterian jälkeen tulee pirteä ja energinen olo!

hhhhhhhhhhh

ggggggggggggggggggggg

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Ideaalitilanteessa mitä vähemmän lajeja ateria sisältää, sen paremmin ruoka sulaa ja imeytyy ja energiaa säästyy. Myös ruoka-annoksen koon pitää olla sopiva.