Miksi elävä ravinto?

VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara:

”Osa maailman väestöstä saa liian epäterveellistä ruokaa, ja osa saa ruokaa liian vähän. Ei riitä, että pystymme ruokkimaan kaikki maailman ihmiset, vaan ruuan täytyy pitää meidät terveenä”.

hhhhhhhhhhh

Taudin syy on tuntematon

Tämä on tyypillinen huomautus pienellä printillä monien niin sanottujen elintapasairauksien kohdalla. Kun taudin syy on tuntematon, lääketiede seuraa ja mittaa monenlaisia kehittyviin sairauksiin liittyviä aineenvaihdunnallista tai rakenteellista häiriötä ja pyrkii tukahduttamaan niitä mitä monipuolisimmilla lääkkeillä.

Sairaille syy- ja seurausyhteys sairastelun ja ravinnon välillä selviää vasta kun he siirtyvät kypsennetystä ruoasta raakakasvisruokaan.

Kuumentaminen tuhoaa ruoan ravintoaineita. Ruoan ravintoainepitoisuus pienenee aina, kun sitä kuumennetaan, oli menetelmä sitten mikä hyvänsä. Esimerkiksi kasviksille värin antavat, terveydelle tärkeät lehtivihreä, karotenoidit ja flavonoidit hajoavat kuumennuksessa.

Parsakaali on syöpää ehkäisevä superruoka, jota tulisi syödä säännöllisesti. Espanjalaisessa tutkimuksessa havaittiin, että parsakaalin lämmittäminen mikroaaltouunissa tuhoaa 97 prosenttia kasviksen syövältä suojaavista flavonoideista.

hhhhhhhhhhh

Mitä ruoalle käy kuumennettaessa?

Kypsennettyä ruokaa on helppo syödä nopeasti ja paljon, koska kuumentaminen hajottaa solujen rakenteita ja nopeuttaa pureskelua. Kuumentaminen myös tuhoaa mikrobeja. 

Kun ruokaa keitetään, vesiliukoisia ravintoaineita saattaa hävitä ruoasta, koska vitamiinit voivat liueta veteen. B- ja C-vitamiinit sekä muut hedelmien ja vihannesten ravinneyhdisteet ja kemikaalit ovat vesiliukoisia. Keittämällä nämä ravintoaineet huuhtoutuvat pois. Jos keität, käytä myös keitinvesi.

C-vitamiinin ohella myös ravinnon folaatit kärsivät selvästi kuumentamisesta. Keitetyn tai paistetun ruoan folaattipitoisuus on 30–50 prosenttia pienempi kuin tuoreen.

A-, D-, E- ja K-vitamiinit taas ovat rasvaliukoisia, mikä tarkoittaa, että jos paistat öljyssä niitä sisältäviä vihanneksia, yhdisteet hajoavat ja terveyshyödyt vähenevät.

Ruuan kypsentäminen vähentää esimerkiksi, polyamiinien määrää 30–50 prosentilla. Polyamiinit ovat elinikää pidentäviä yhdisteitä. Elimistö valmistaa polyamiineja itsekin soluissa, mutta ravinto on kuitenkin tärkeämpi niiden lähde.

hhhhhhhhhhh

Ruoan kuumentaminen hajottaa solujen rakenteita

Muita kuumennuksen aiheuttamia muutoksia ruoassa ovat muun muassa rakenteelliset muutokset (esim. kasvikset pehmenevät, kun niiden soluseinästä tulee läpäisevämpi ja solujen sisältä poistuu vettä), rasvan savuaminen (rasvan kuumennettaessa yli savuamispisteen syntyvät PAH-yhdisteitä), proteiinien denaturoituminen (käytännön ilmiönä tunnetaan lihaa ja kananmunaa kypsennettäessä). 

Kypsentäminen korkeassa lämpötilassa muodostaa ruokaan yhdisteitä, jotka aktivoivat immuunijärjestelmän tulehdussoluja.

hhhhhhhhhhh

Tulehdus on elimistön tapa edistää kudoksen paranemista

Tulehdus on elimistön tapa myös edistää kudoksen paranemista, mutta päivittäisen ruokailun aiheuttama tulehdus ei pysähdy. Perinteinen ruokavaliomme sisältää paljon tulehdusta ruokkivia asioita, kuten hiilihydraatteja, transrasvoja ja niin edelleen.

hhhhhhhhhhh

Perinteinen ruokavalio altistaa matala-asteiselle tulehdukselle

Ruokavalion merkitystä tutkittiin esimerkiksi saksalaistutkimuksessa, jossa havaittiin, että tulehdusmerkkiaineiden pitoisuudet olivat suurentuneita osallistujilla, joiden ruokavaliossa oli paljon lihaa, perunaa ja sokerilimuja, mutta vähänlaisesti kasvisruokia, kasviöljyjä, pähkinöitä ja terveellistä kuitua sisältäviä ruokia.

Kun syödään tällaista ruokaa jatkuvasti, tulehdus muuttuu vähitellen krooniseksi. Silloin tulehdukselta suojaavien välittäjäaineiden pitoisuus pienenee, eikä tulehdus enää aiheutaa kuumetta samalla tavalla kuin infektiotautien yhteydessä syntyvä tulehdus.

hhhhhhhhhhh

Matala-asteista tulehdusta voi esiintyä elimistön eri osissa

Matala-asteisella tulehduksella viitataan krooniseen inflammaatioon, eli tilaan, jossa elimistö reagoi ärsytykseen erittämällä tulehdusvälittäjäaineita. Matala-asteista tulehdusta on havaittu erityisesti ripulipainotteisen ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivillä.

Sepelvaltimotaudissa tulehdussolut sijaitsevat verisuonten seinämissä. Ylipainoisilla niitä taas on rasvakudoksessa, joka ympäröi sisäelimiä.

hhhhhhhhhhh

Matala-asteinen tulehdus ei oireile

Kroonistunut tulehdus ei oireile samalla tavalla kuin mikrobien aiheuttama tulehdus, ja moni sairastaa sitä tietämättään.

hhhhhhhhhhh

Matala-asteinen tulehdus on kansantautien takana

Krooninen matala-asteinen tulehdus on kaikkien pitkäaikaisten sairauksien ja kipujen äiti. Kakkostyypin diabeteksella on selvä yhteys matala-asteiseen tulehdukseen: matala-asteinen tulehdus näyttäisi nostavan riskiä 2 tyypin diabetekseen 1,3 kertaisesti.

hhhhhhhhhhh

Tulehdus on keskeinen syövälle altistava tekijä

Matala-asteinen tulehdus on keskeinen syövälle altistava tekijä. Tulehdus kiihdyttää syöpäkudoksen verenkiertoa. Tämä edistää syövän kasvua ja etäpesäkkeiden muodostumista.

hhhhhhhhhhh

Tulehduksen voi havaita verestä tehtävällä CRP-kokeella  

Matala-asteisen tulehduksen aiheuttama korkea CRP-tulehdusarvo kertoo, että kaikki ei ole kehossa hyvin. Matala-asteiseen tulehdukseen voidaan vaikuttaa kuitenkin samalla keinolla, jolla se aiheutettiin.

hhhhhhhhhhh

Tulehdusta vähentävä ruokavalio (anti-inflammatorinen ruokavalio)

Sillä on paljon yhteisiä piirteitä elävän raakaravinnon kanssa ja se muistuttaa muitakin elintapasairauksia ennaltaehkäiseviä ruokavalioita.

Ruokavaliossa kannattaa suosia kaikkia kasviksia, vihanneksia, hedelmiä ja kotimaisia marjoja.

Suosi kaikenvärisiä kasviksia; lautaselta olisi aina hyvä löytyä viittä-kuutta eri väriä. Ateriat kannattaa koostaa mahdollisimman monipuolisesti.

Suosi kaikkia eri värisiä kotimaisia marjoja. Marjoissa on runsaasti antioksidantteja ja polyfenoleja, jotka ehkäisevät tulehduksia.

Rasvan lähteinä voi käyttää esimerkiksi siemeniä, pähkinöitä, avokadoa sekä muita pehmeitä rasvoja.

Proteiinin lähteissä kannattaa suosia kasviperäisiä proteiinin lähteitä, kuten siemeniä ja pähkinöitä.

Linssit, pavut ja kikherneet tuovat ruokavalioon proteiinin lisäksi myös kuitua.

Ruokavalion suhteen kannattaa tutustua myös glykeemiseen indeksiin. Matalan glykeemisen indeksin ruokia (valkoinen vehnä, valkoinen sokeri, valkoinen riisi) kannattaa välttää.

hhhhhhhhhhh

Mikä on matala-asteinen tulehdus?

Siitä kertoi ravitsemusterapeutti ja ravitsemustieteilijä Marja Ruuti ERY:n 35-vuotisjuhlassa.

hhhhhhhhhhh

Immuunijärjestelmän jatkuva ylirasitus heikentää sen toimintaa

Immuunijärjestelmän heikentyminen etenee hitaasti ja elimistön toimintahäiriöiden määrä alkaa lisääntyä vähitellen, kunnes ihmisen kokemat erilaiset oireet muuttuvat vaikeiksi. Se voi alkaa ylireagoida esimerkiksi siitepölyn kaltaisiin ulkoisiin ärsykkeisiin.

hhhhhhhhhhh

Autoimmuunitauti

Autoimmuunisairaudessa immuunijärjestelmä tulkitsee vieraiksi elimistön omia kudoksia ja reagoi niitä vastaan kuin ne olisivat haitallisia mikrobeja. 

Kun immuunijärjestelmää alkaa tulkita elimistön omia soluja vihollisiksi ja hyökätä niitä vastaan, syntyy autoimmuunitauti. Autoimmuunitauteja ovat lapsuusiän ja aikuisiän diabetes, nivelreuma, punahukka, psoriasis, keliakia ja MS-tauti, jotka kaikki yleistyvät Suomessa edelleen.

Jos taas immuunijärjestelmä alireagoi, tuloksena voi olla syöpä. Soluissa mutaatioita tapahtuu jatkuvasti ja niistä suurimman osan immunologinen järjestelmä korjaa itse. Tietyn ravintotekijän puutos voi kuitenkin heikentää immuunivasteen kykyä tunnistaa ja tuhota pahanlaatuisia soluja. hhhhhhhhhhh

Vastustuskyvyn palauttaminen ravinnon avulla

Vastustuskyvyn eli immunologisen järjestelmän puolustuskyvyn palauttaminen näyttää monimutkaiselta kokonaisuudelta.

Nykytiedon valossa yksikään lääkäri ei uskalla vakuuttaa vaikeaoireiselle potilalleen, että ruokavaliomuutoksella hän paranee. Tavanomainen lääkärintutkimus ja tavanomaiset laboratoriotestit, kuten verenkuva, senkka, rasvaryhmien mittaukset, maksan, munuaisten ja muiden elinten toimintaa selvittävät tutkimukset ja erilaiset kuvaukset paljastavat vain sairauden oireita eikä sen syitä.

Suolistosyöpäpotilaiden elämänlaatua kartoittavan kyselyn mukaan suolistosyövän sairastaneet ovat valmiita tekemään muutoksia ruokavalioonsa (99%) ja muihin elämäntapoihinsa (92%), jotta syöpä ei uusisi.

hhhhhhhhhhh

Ole kärsivällinen!

Niin elimistön rappeutuminen kuin sen eheyttäminenkin vaatii viikkoja ja kuukausia, jopa vuosia. Elävällä ravinnolla elimistön tasapaino ja terveys eivät palaudu päivässä eivätkä kahdessa, eivätkä kivut ja oireet katoa hetkessä kuten vahvoja lääkkeitä käytettäessä.

hhhhhhhhhhh

Elävä ravinto tehostaa aineenvaihduntaa

Aineenvaihdunnan tehostumisen johdosta keho ryhtyy hankkiutumaan eroon sinne kertyneistä kuona-aineista. Erityselinten (maksa, munuaiset, keuhkot, iho) vilkastunut toiminta saa aikaan erilaisia ohimeneviä tuntemuksia sekä kehossa olevien niin sanottujen piilovaivojen lyhytaikaisen esilletulon.

Tällaisia ohimeneviä tuntemuksia ovat esimerkiksi päänsärky, väsymys, hetkellinen uupumus, silmien rähmiminen, liman eritys, ihottuma ja ripuli. Nämä oireet ovat aina ohimeneviä, mutta moni on niiden perusteella päättänyt, että raaka kasvisruoka ei hänelle sovi. Todellisuudessa tämä oireilu todistaa parantumisen edistymisestä ja ruokavalion sopivuudesta.

Oireita voi esiintyä muutaman päivän tai jopa viikkojen ajan, mutta kaikki käyttäjät eivät niitä koe lainkaan. Oireilla on, kuten kaikissa luonnonmukaisissa hoidoissa, taipumus ensin voimistua ennen kuin ne katoavat yhdessä pääsairauden kanssa.

Kun ruoansulatus ja ravintoaineiden imeytyminen paranee, ruokakin alkaa maistua paremmin.

Kannattaa ottaa huomioon, että suolistosairaus hidastaa paranemisen etenemistä.

Elintapasairauden kurissa pitäminen edellyttää, että pysyt elävällä ravinnolla ainakin kaksi vuotta, jolloin vaikeankin sairauden oireet on saatu kuriin.

gggggg

Huoli terveydestä ei voi rajoittua vain painopudostukseen tai laihduttamiseen. Tarvitaan systemaattisuutta.