Pandemia korosti elintapojen merkitystä ihmisen hyvinvoinnille

Pandemia on koetellut pahimmin juuri niitä, joilla on ollut jo huoli terveydestään. Huoltakaan ei kuitenkaan hoideta sulkemalla silmät totuudelta, vaan avaamalla ne tosiasioille.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) määritelmän mukaan hyvinvoinnin kokonaisuus sisältää eri osa-alueita, kuten liikunta, lepo ja ravinto.

Ravintoon liittyviin tottumuksiin on tunnetusti vaikeinta puuttua, erityisesti silloin kun ympäristö ei enää olekaan ennakoitavissa.

Yksilölle on toki paljon helpompaa alkaa ulkoilla enemmän kuin tottua kasvisruoan uusiin makuihin ja valmistusmenetelmiin. Ylipaino ja elintapasairaudet ovat osoittautuneet pääriskitekijöiksi, joten elintapojen korjaamisesta on puhuttu ja kirjoitettu pandemian aikana enemmän kuin ehkä koskaan ennen.

Moni ravintola ja kurssikeskus olivat kiinni, mutta ideoita on etsitty ruokaoppaista ja vertaistukea ERY:n Facebook-ryhmistä. 

Oikeiden elintapojen merkitys korostuu epävarmuuden aikana

Perusaineenvaihdunta ja lihastoiminnot vaativat erilaisia ravintoaineita, päivittäin noin 50 erilaista: vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita. Eryläisillä on paljon kokemusta siitä, miten niitä saa riittävästi syömällä monipuolista, vaihtelevaa, elävää ja raakaa kasvisruokaa.

Syksy on aikaa, jolloin tuoreita kasviksia on hyvin saatavilla ja niitä on helppo lisätä päivittäiseen ruokavalioon. Aiemmin olet voinut kokeilla uusia reseptejä tai harjoitella elävän raakaravinnon valmistamista kesäkursseilla.

Tänä kesänä kaikki ei ole ollut kuin ennen

Yhdistyksen kotisivuilla on paljon esimerkkejä siitä miten maistuvaa raakaa kasvisruokaa syntyy eri tavoin ja eri työkaluilla. Alussa ruokamuutokseen voi suhtautua kuin pikajuoksuun, myöhemmin kuin maratoniin. Tavoitteena on, että siitä tulee uusi elämäntapa.

Opettele helpot asiat ennen vaikeita

Hyvänä nyrkkisääntönä ruokamuutoksessa voi pitää, että helpot asiat kannattaa opetella ennen vaikeita. Liotus on helpompaa kuin idätys tai versotus. Liota yön yli pellavan ja chian siemeniä ja rusinoita, ja tehosekoita ne kesäisten marjojen kanssa. Lisää hampunsiemenrouhetta ja aamupuuro on valmis. Liotetuista siemenistä ja pähkinöistä saat maistuvat kastikkeet, ja villivihanneksista raakakeiton.

Kesäinen huolettomuus on vaihtunut huoleksi terveydestä, sekä oman että läheisten

Pandemia auttaa meitä asettamaan oman fyysisen ja henkisen terveydentilan etusijalle. Näin toimimalla annamme oikean roolimallin muille, myös niille, jotka ovat meille läheisimpiä.